Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Atomic D2 - forradalmi újdonság a sílécek piacán

2008.10.10. Hernádi László

A tavalyi jól bevált síbakancs újítás (Hawx) után az Atomic az idén a piac legelképesztőbb lécével állt a nagyközönség elé, ez pedig az Atomic D2 (Doubledeck) Varioflex és Variocut.
A lécek elnevezése a kettős fedélzetre utal, gyakorlatban annyit jelent, hogy a lécek alsó és felső részét kettéválasztották. A Varioflex esetében a léc felső része, ahová a kötés van rögzítve (adapter deck) leginkább egy olyan platnihoz hasonlít, amely a léc szinte teljes hosszát lefedi, speciálisan kapcsolódik az alsó részhez, amelyen a talp és az élek találhatóak (control deck).

Gyakorlatban ez úgy fest, hogy minél jobban hajlik a léc, annál szorosabb a kapcsolat a felső merev résszel, amely arányosan merevíti az alsó rész hajlását is, tehát a léc "utazósebességen" kanyarodva rugalmasan, míg agresszív gyors íveknél a terhelés függvényében egyre merevebben viselkedik. Az igazi meglepetés azonban a Variocut léc, itt azon kívül, hogy a léc alsó és felső részre van osztva, amelyek a Varioflexhez hasonlóan rugalmasan kapcsolódnak egymáshoz, az alsó csúszó részt a síléc hossza mentén a léc csőrétől és farától kb. a hossz egy harmadáig kettéosztották és rugalmasan egymáshoz kapcsolták a két felet, a kötés alatti egy harmad rész nincsen kettéosztva.

Ez annyira forradalmi elképzelés, hogy elsőre még megérteni is nehéz a működését, amelynek lényege az, hogy mivel kanyarodás közben a hóba ívet húzó léc élének első és hátsó része gyakorlatilag rugalmasan el van választva a léc ekkor levegőben található felétől, attól függetlenül tud hajolni, azaz a fordulási kör sugara (rádiusz) a bedőlés mértékével és a sebességgel arányosan rövidül. Ez természetesen az összes carvingra igaz állítás, mivel a bedőlés mértékével arányosan a rádiusz mindig rövidül, de ebben az esetben ehhez sokkal kisebb erőkifejtés és sokkal rövidebb idő szükséges.

A gyártó mérései szerint a 162 cm-es Variocut léc 14 és 20 méter között képes változtatni a rádiuszát. Az első tesztelői visszajelzések szerint elképesztő élmény az új léccel síelni. A lécről készült képeken jól látszik, hogy a síléc első és hátsó részét hosszában kettéválasztó rugalmas illesztés a talpon, struktúrájából adódóan kinézetre és funkcióját tekintve is hasonló a nyolcvanas évek léceinek egyenesfutását javító "nut"-hoz, amikor a talp közepe egyenes vonalban mintegy másfél centiméteres szélességben kb. 1mm-es mélységgel meg volt süllyesztve.

A D2 lécek megjelenésével az Atomic kivezette a rendkívül sikeres Metron szériát, amely a rajongóknak meglehetősen érzékeny veszteség, de mindenképpen jelzi, hogy a cég nagyon bízik a D2 lécekben, hogy gyakorlatilag "beáldozta" a Metronokat. A fejlesztésnek természetesen megvan az ára is, a sílécet kötéssel kb. 1000 Eurónak megfelelő Forintért lehet majd megvásárolni.

Természetesen továbbra is kaphatóak a szezonra készült Beta-Race lécek, SL és GS változatban, valamint ezek "kezesebb" verziói is (jelölésük ib és pb), valamint ebben a családban kaptak helyet az SX cross lécek is. A multifunkcionális lécek a "Nomad", a freeride lécek a "daddies", a freestyle lécek pedig a létező legkülönbözőbb neveket viselik. Az allround lécek tavaly még Izor, idén már Drive néven kaphatóak.
KOMMENTEK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.